Tuesday, August 24, 2010

Murano - Burano - Torcello

Anul trecut, intr-o excursie de 4 zile la Venetia, am decis sa mergem sa vedem cele trei insule din laguna: Murano, Burano si Torcello. Este o excursie usor de facut cu vaporetto numarul 42 si LN.

Noi am locuit in cartierul San Polo, asa ca l-am luat de la capat, de langa Piazalle Roma. Era o zi frumoasa cu soare, la sfarsit de aprilie. La Murano, cum era de asteptat, lume multa. Capitala mondiala a sticlei, cum este el considerat, atrage in fiecare an o multime de turisti.

Un port comercial in secolul al VII-lea, ajuns atat de prosper in secolul al X-lea incat avea moneda proprie, Murano a devenit important pentru fabricarea sticlei o data cu decizia republicii venetiene, din anul 1291, de a muta atelierele de sticlarie la Murano, din cauza pericolului de foc pe care il reprezentau pentru Venetia.

Sticlarii erau cetateni privilegiati ai republicii, avand dreptul sa poarte sabie si sa-si casatoreasca fiicele cu nobili venetieni. In schimb, nu aveau voie - sub amenintarea cu moartea - sa paraseasca republica. De ce? Pentru ca erau singurii din Europa care stiau sa fabrice oglinzi si detineau secretele unor tehnici speciale de prelucrare a sticlei (sticla laptoasa, sticla smaltuita, sticla cu foita sau fire de aur) si de imitare a pietrelor pretioase. (credit site-ului lui Durant si Cheryl Imboden - Venice for Visitors)

Se pot vizita aici atelierele in care se fabrica sticla,...doua din cele patru biserici ramase in Murano, dupa distrugerea si inlocuirea lor cu ateliere de sticlarie, in timpul ocupatiilor franceza si austriaca (1797-1866)
...va puteti plimba de-a lungul canalelor, admirand case si palate construite in stil venetian:
...sau, pur si simplu, puteti manca la o terasa asezata chiar pe canal, avand pe masa vaze mici cu trandafiri din...sticla de Murano, cum altfel?!
Plimbandu-va, veti observa pe multe case medalioane din mosaic colorat:
Mergand spre port, sa va imbarcati pentru Burano, veti trece pe langa turnul cu ceas, ridicat in Campo Santo Stefano, pe locul unei biserici din secolul al XII-lea:
Ne-am continuat periplul mergand la Burano cu LN. Se poate merge si direct din Venetia, cu vaporetto nr. 12 si 14, de la statia Fondamenta Nuove. Insula se afla la 7 km nord de Venetia. Din cate am aflat de pe insula, aceasta este locuita doar cat tine sezonul turistic. Ea nu mai poate oferi locuri de munca in afara celor legate direct de turism, asa ca oamenii s-au mutat in alte parti. La apropierea de insula dar si din multe locuri de pe ea, veti putea vedea turnul inclinat al Bisericii San Martino.

Turistii vin la Burano, atrasi de arhitectura sa proprie, de casutele mici, inghesuite si foarte viu colorate care reprezinta bune subiecte pentru fotografi. De asemenea, insula este vestita pentru dantela lucrata de mana desi, in prezent, putine tinere mai invata si practica aceasta arta si meserie. In mare parte, ceea ce se vinde pe insula, provine din Asia. Adevarata dantela este foarte scumpa asa ca nu va lasati pacaliti!

In continuare, mergem la Torcello. Desi in secolul al V-lea insula a fost loc de refugiu din calea hunului Attila, dupa 6 secole insula s-a inmlastinat, locuitorii trebuind sa caute alte locuri in care sa poata trai.

Basilica Santa Maria Asunta, datand din secolul al VII-lea (639), este principala atractie pentru Torcello. Intrarea in catedrala costa 4 euro, ea fiind deschisa pentru vizitare zilnic, intre 10-12.30 si 14-18.30. Ernest Hemingway a stat si el un timp pe insula.

7 comments:

Aliceee Traveler said...

Interesant, dar de ce nu am vazut nimic din sticla de la Murano? Am auzit ca procedeul de prelucare e foarte frumos.

Razvan Pascu said...

Mie mi-a placut mai mult la Burano pentru ca era mai colorat. Chiar am asistat intr-un atelier de sticlarie la prelucrarea unei vaze. La Torcello nu am fost din pacate :(

Oricum, amintiri frumoase.

Traveling Hawk said...

* alicee
pentru ca ai s-o vezi in alta postare, peste cateva zile :)

*razvan
si mie mi-a placut mai mult Burano desi e tot comercial dar coloritul vesel il face sa para decupat dintr-o carte de povesti.

Unknown said...

Italia ramane preferata mea! Sper sa mai ajung intr-o zi. Mi s-a facut dor de Europa...

janina said...

Arata foarte bine totul acolo. Pare de vis! Sper sa ajung si eu intr-o zi acolo. Felicitari pentru poze :)

VertAnge said...

Ce frumos! Eu am stat doar o zi in Venetia, asa ca nu am avut timp sa vad si imprejurimile...dar mi-am luat cateva suveniruri din sticla de Murano ;)

Traveling Hawk said...

Va multumesc tuturor pentru comentarii. Daca aveti ocazia, mergeti sa vedeti aceste insule, nu veti regreta!