Not much to explain for this post. A great variety of vehicles compete on the Indian roads: cars, trucks, tractors, motorcycles, bicycles, carts pulled by camels, donkeys, horses (not so frequent), buffoloes or oxes. The roads are some good, some not so good, so the average speed is 50-60 km/hour. Directions are clear indicated especially in the Southern and Eastern Rajahsthan. In certain points there are toll points, mainly in the direction New Delhi-Mandawa and Jaipur-Agra-New Delhi. Even if there are laws there are not respected: people don't wear helmets only in towns or they take over on each part of the vehicle, it doesn't really matter. Among all those vehicles, people try desperately to cross streets or crossroads. I think they close their eyes and run for their lives...
Am amintit in postarea trecuta si circulatia ca factor care impresioneaza turistul strain in India. Este vorba, mai ales, despre modul de a conduce pe drumurile publice.
De cele mai multe ori, aceste fotografii au fost facute din mersul masinii, printr-un geam nu intodeauna curat sau cu o vizibilitate nu tocmai buna (este deseori ceata dimineata in acest anotimp), lucru pentru care va rog sa scuzati calitatea fotografiei si sa apreciati doar continutul sau informativ. In buna parte, drumurile din Rajahstan sunt chiar bune sau acceptabile. Nu au chiar autostrazi dar sunt portiuni cu sosele rapide, cu doua benzi pe sens, bine semnalizate in unele parti si prevazute cu puncte de plata a unor taxe de drum. Pe unele, platesc doar transportatorii oficiali, nu si proprietarii individuali de vehicule.
Pe aceste sosele vei vedea intotdeauna, de-a valma, intr-o continua depasire prin ambele parti (in India se circula pe dreapta drumului) si intr-o ametitoare avansare pe contrasens, camioane (foarte multe), autobuze, masini, tuk-tukuri, carute trase de camile, magari sau bivoli si, pe marginea drumului, oameni care se deplaseaza...pe jos sau "by car 11" dupa cum glumea soferul nostru (masina nr. 11 fiind reprezentata de cele doua picioare proprii).
Cu toate acestea, in afara unui tuk-tuk si a unui camion rasturnat, nu am vazut nici un accident in cele doua saptamani, nici macar o masina nu s-a frecat de a noastra, cand ne aflam doar la putini centimetri distanta. Soferul nostru depasea intr-o adevarata "foarfeca" intre vehiculul depasit si cel care venea din fata. Fara nervi, fara efort vizibil, fara injuraturi. Doar claxonand scurt pentru a-l atentiona pe partenerul de trafic cu privire la manevra pe care vrei sa o faci. Am avut incredere deplina in Bhawar, care s-a dovedit un as al volanului dar care nu auzise de Schumacher (in general, ceea ce stiu oamenii se limiteaza - cel mult - la continentul pe care traiesc).
Extraordinar de multe motociclete si motorete. Aproape intotdeauna cu supranumerar de ocupanti. Motocicleta sau motoreta "calarita" de 3 sau chiar 4 deodata, este ceva comun. De multe ori, al treilea pasager era un copil de cativa ani, inghesuit intre parinti. Desi purtatul castii este obligatoriu prin lege (si am vazut o multime de oameni vanzandu-le la marginea drumului), nimeni nu-si bate capul sa le poarte. Abia la periferia oraselor ii poti vedea pe motociclisti cu casca...
In orasele si chiar pe sosele, o sumedenie de tuk-tuk-uri, taxiurile locale pe 3 roti, unele simple, altele decorate in fel si chip.
Camioanele seamana, unele, cu cele din filmele bollywoodiene: pline de desene, de ciucuri si beteala colorata. In special intre Udaipur si Bundi le-am vazut pe acestea. In spatele lor, indemnul "please horn", "va rog claxonati".
In orase, mijloace "slabe" de transport, precum biciclete sau tricicluri, servesc uneori la a cara enorm de multa marfa.
Nu de putine ori se apeleaza si la catari pentru a cara marfa, iar camilele trag carute uluitor de incarcate.Cai se vad mai rar. Bivolii sunt si ei folositi in mediul rural.
Am vazut si faimoasele autobuze cu oameni pe acoperis dar nu atat de multe pe cat ma asteptam.
Am uitat, cumva, ceva? A, da, tractoarele!
In toata acea nebunie, doua au fost lucrurile care au produs impresie asupra mea. Undeva, in apropiere de Chittorgarh, am vazut trecand o motoreta iar cel care o conducea avea in fata sa, de-a curmezisul vehiculului, o capra...vie, pe care o ducea undeva. Mi s-a parut hilar. Pe langa New Delhi, intr-o ricsa neacoperita, era transportat un bolnav, iar insotitorul tinea sus, suspendata, o punga de perfuzie. Probabil era transportat undeva, la un spital sau macar un punct medical. Mi s-a parut bizar. Inventivitatea omului simplu, lipsit de mijloace, este mare!
Una peste alta, modul de a conduce in India este o aventura perpetua. Pietonii nu au de ales decat sa se strecoare cum pot, fara a se asigura, prin toata aceasta nebunie si sa spere ca vor ajunge intregi pe partea cealalta a drumului sau a strazii. Asta in aglomerarile urbane. La tara, oamenii merg pur si simplu pe jos sau fac autostopul.
In afara de New Delhi, unde se mai circula pe acel tip de sosea rapida despre care am amintit, impartita in doua printr-un gard de protectie, nu putini sunt cei care il sar ca sa traverseze. In unele locuri exista intersectii, numite "chowk", unde o gramada de oameni asteapta ca sirul de vehicule sa se opreasca pentru a le face loc sa treaca. Sunt cateva minute de asteptare atunci, dupa care "goana" de 50-60 km la ora se reia. Nu se poate circula mai repede tocmai datorita numeroaselor obstacole, a modului de a conduce si a calitatii drumului in unele locuri. Acesta si este motivul pentru care parcurgeam distante intre 200-350 km intre orasele de pe traseul nostru, in 5-6 ore sau chiar mai mult. Cand am facut itinerarul si am vazut distantele, am crezut ca 2-3 ore vor fi suficiente intre localitatile vizate dar m-am inselat...Acolo e India!
Am amintit in postarea trecuta si circulatia ca factor care impresioneaza turistul strain in India. Este vorba, mai ales, despre modul de a conduce pe drumurile publice.
De cele mai multe ori, aceste fotografii au fost facute din mersul masinii, printr-un geam nu intodeauna curat sau cu o vizibilitate nu tocmai buna (este deseori ceata dimineata in acest anotimp), lucru pentru care va rog sa scuzati calitatea fotografiei si sa apreciati doar continutul sau informativ. In buna parte, drumurile din Rajahstan sunt chiar bune sau acceptabile. Nu au chiar autostrazi dar sunt portiuni cu sosele rapide, cu doua benzi pe sens, bine semnalizate in unele parti si prevazute cu puncte de plata a unor taxe de drum. Pe unele, platesc doar transportatorii oficiali, nu si proprietarii individuali de vehicule.
Pe aceste sosele vei vedea intotdeauna, de-a valma, intr-o continua depasire prin ambele parti (in India se circula pe dreapta drumului) si intr-o ametitoare avansare pe contrasens, camioane (foarte multe), autobuze, masini, tuk-tukuri, carute trase de camile, magari sau bivoli si, pe marginea drumului, oameni care se deplaseaza...pe jos sau "by car 11" dupa cum glumea soferul nostru (masina nr. 11 fiind reprezentata de cele doua picioare proprii).
Cu toate acestea, in afara unui tuk-tuk si a unui camion rasturnat, nu am vazut nici un accident in cele doua saptamani, nici macar o masina nu s-a frecat de a noastra, cand ne aflam doar la putini centimetri distanta. Soferul nostru depasea intr-o adevarata "foarfeca" intre vehiculul depasit si cel care venea din fata. Fara nervi, fara efort vizibil, fara injuraturi. Doar claxonand scurt pentru a-l atentiona pe partenerul de trafic cu privire la manevra pe care vrei sa o faci. Am avut incredere deplina in Bhawar, care s-a dovedit un as al volanului dar care nu auzise de Schumacher (in general, ceea ce stiu oamenii se limiteaza - cel mult - la continentul pe care traiesc).
Extraordinar de multe motociclete si motorete. Aproape intotdeauna cu supranumerar de ocupanti. Motocicleta sau motoreta "calarita" de 3 sau chiar 4 deodata, este ceva comun. De multe ori, al treilea pasager era un copil de cativa ani, inghesuit intre parinti. Desi purtatul castii este obligatoriu prin lege (si am vazut o multime de oameni vanzandu-le la marginea drumului), nimeni nu-si bate capul sa le poarte. Abia la periferia oraselor ii poti vedea pe motociclisti cu casca...
In orasele si chiar pe sosele, o sumedenie de tuk-tuk-uri, taxiurile locale pe 3 roti, unele simple, altele decorate in fel si chip.
Camioanele seamana, unele, cu cele din filmele bollywoodiene: pline de desene, de ciucuri si beteala colorata. In special intre Udaipur si Bundi le-am vazut pe acestea. In spatele lor, indemnul "please horn", "va rog claxonati".
In orase, mijloace "slabe" de transport, precum biciclete sau tricicluri, servesc uneori la a cara enorm de multa marfa.
Nu de putine ori se apeleaza si la catari pentru a cara marfa, iar camilele trag carute uluitor de incarcate.Cai se vad mai rar. Bivolii sunt si ei folositi in mediul rural.
Am vazut si faimoasele autobuze cu oameni pe acoperis dar nu atat de multe pe cat ma asteptam.
In toata acea nebunie, doua au fost lucrurile care au produs impresie asupra mea. Undeva, in apropiere de Chittorgarh, am vazut trecand o motoreta iar cel care o conducea avea in fata sa, de-a curmezisul vehiculului, o capra...vie, pe care o ducea undeva. Mi s-a parut hilar. Pe langa New Delhi, intr-o ricsa neacoperita, era transportat un bolnav, iar insotitorul tinea sus, suspendata, o punga de perfuzie. Probabil era transportat undeva, la un spital sau macar un punct medical. Mi s-a parut bizar. Inventivitatea omului simplu, lipsit de mijloace, este mare!
Una peste alta, modul de a conduce in India este o aventura perpetua. Pietonii nu au de ales decat sa se strecoare cum pot, fara a se asigura, prin toata aceasta nebunie si sa spere ca vor ajunge intregi pe partea cealalta a drumului sau a strazii. Asta in aglomerarile urbane. La tara, oamenii merg pur si simplu pe jos sau fac autostopul.
In afara de New Delhi, unde se mai circula pe acel tip de sosea rapida despre care am amintit, impartita in doua printr-un gard de protectie, nu putini sunt cei care il sar ca sa traverseze. In unele locuri exista intersectii, numite "chowk", unde o gramada de oameni asteapta ca sirul de vehicule sa se opreasca pentru a le face loc sa treaca. Sunt cateva minute de asteptare atunci, dupa care "goana" de 50-60 km la ora se reia. Nu se poate circula mai repede tocmai datorita numeroaselor obstacole, a modului de a conduce si a calitatii drumului in unele locuri. Acesta si este motivul pentru care parcurgeam distante intre 200-350 km intre orasele de pe traseul nostru, in 5-6 ore sau chiar mai mult. Cand am facut itinerarul si am vazut distantele, am crezut ca 2-3 ore vor fi suficiente intre localitatile vizate dar m-am inselat...Acolo e India!
33 comments:
The trucks are so colorful. Looks like even in great poverty, they want to express themselves, how optimistic.
Circulatia in India se pare a fi o aventura, amuzanta dar si plina de inaginatie.Fiecare se descurca cum poate. Important este sa ajunga la destinatie si sa-si rezolve problema.Un comentariu foarte interesant
MKL, it seems that all those glittering things have a protection role. They put them on the trucks in order to be protected from Evil. The guide we had in Jaisalmer told me this. But the effect is very optimistic, indeed.
Da, asta pare a fi ideea: sa se descurce cum pot! Si reusesc sa o faca satisfacator.
superb, fascinant!...
câteva clipe m-ai teleportat în nebunia aceea pitorească, exotică...
mulţumesc
ai grijă de tine
Since now I'll look more sympathetically at our decrepit means of transportation and chaotic traffic! Excellent images, but I am even more convinced that this is not my kind of place...
Mama cata nebunie! Ce de mijloace de transport, ce de oameni ....
Tractoarele si camioanele acelea extra colorate imi plac cel mai mult, mai ales ca la noi nu se gasesc. Si tuk-tuk'urile sunt dragute.
Si oameni pe autocare .... nici nu ma gandeam ca se mai foloseste metoda asta de transport undeva, sunt departe de civilizatie, insa oamenii simpli sunt cei mai frumosi!
Spectacolul uman, cu tot ce cuprinde el, este intotdeauna fascinant...
VP, exactly the same conclusion: I will say no more that our traffic is awful!
Well, I give up as concerns your type of destinations:)
alicee: E o nebunie care seamana cu dezordinea proprie: altii o gasesc ingrozitoare, tu stii mereu ce si unda sa gasesti...
Pe celebra "autostrada" Delhi-Agra faci 200 de km in doar 6 ore!!! Ajungi la Taj Mahal sleit.
Bine surprins traficul. Mai adaug si io pe cei care circula pe sens invers, inclusiv pe "autostrada" cu pricina.
Ai dreptate Cristian, de sensul invers am si uitata, desi ne-am confruntat cu el nu de putine ori. In ceea ce priveste soseaua Agra-Delhi (in sensul asta am parcurs-o noi), stai sa vezi ce am patit ( pe la sfarsitul seriei, ca o iau cronologic :)
A colourful country and not just the vehicles... the rules seem to be as well
What a beginning of this new year of you in India with all the people and transportations on the road... wonderful localized feeling...
Best wishes and love to see more.
Wong
Stunning photographs! I love the way they paint their trucks. And the photo of the kid sleeping on the motorcycle is the best.
Ca turist esti fascinat sa privesti spectacolul strazii si probabil ti se pare ca timpul trece mult mai repede, dar daca m-as muta in India cred ca as avea ceva probleme de adaptare in trafic :))
J_on_tour: even for us, East- Europeans :)
Wong, it was like all the people of the world have gathered there...
Thanks, Randy! It was astonishing to see how careless they are, in a way (speaking about the picture you mentioned)but how pragmatic: the motorcycle was all they have and they have to reach a certain location!
Ca sa nu spunem mai mult, VertAnge...fiindca nu doar cu circulatia ar fi probleme de adaptare...
I am enjoying the photos--a reminder of my travels in India.
da multe ori am avut impresia ca parca citesc ceva cunoscut. de multe ori vad scene de inventivitate care te uimesc si la noi -nu-ti vine sa crezi ca se poate asa ceva. totusi ce m-a uimit e culoarea care domina peste tot, semn ca ei privesc poate viata altfel decat cei ce traiesc intr-un cenusiu perpetuu. si alta chestie care mi-a sarit in ochi a fost ca nu ai pomenit de violenta din trafic in tot haosul ala. (bine din pacata inca-s ancorat aici, dar nu am putut sa nu remarc aceste 2 aspecte)
o zi buna
Cel mai mult mi-au placut tractoarele!!! Frumoase fotografii...
You are welcome, Margaret!
pharaonx, nu stiu, poarte prezenta soarelui ii face ma apropiati de culoare dar poate si religia lor, credinta ca nimic nu e definitv, ci totul de reia mereu.
E aproape incredibil ca lipseste acea violenta in trafic care, din pacate, se manifesta la noi atat de des. Si pentru asta India poate fi o experienta utila.
Ma bucur ca ma urmaresti, Cristina! Astept relatari noi si pe blogul tau, spuneai ca tocmai te-ai intors din vacanta :)
Fascinant, n-am mai vazut asa ceva niciodata. Auzisem bineinteles despre autobuzele cu oameni pe acoperis, dar n-am crezut ca-i ceva atat de comun.
S-ar putea ca in sudul Indiei sa fie si mai multi...In India se pot vedea multe lucruri pe care nu le-am mai vazut...
You are so right, Per Ove! I think we would not be able to drive there...
My heart is pounding just by looking at your photos. Had to hold my chest.
Some of your photos made me smile. The overloaded cars and motors may also be witnessed here in my country (esp in some provinces were transpo vehicles are scarce).
Thanks for capturing this for us.
Hi, Rizalenio! Thanks that you are following this series and you like it! I guess there are similarities among the countries from a continent but also many differences, which make each one of them unique.
it's really interesting to see the different modes of transportation in India. i didn't know that their trucks can be so colourful.
Haven't you ever seen an Indian movie, Life Ramblings? Sometime you may see them there. Not all of them are like this. There are also regular ones but I picked up the colorful to underline the difference.
Post a Comment